2025.02.01. | 15.00
Munkácsy „Krisztus-trilógiájának” helye a korabeli nemzetközi és magyar művészetben
Előadásomban a Szépművészeti Múzeum Munkácsy – Egy világsiker története című kiállításához kapcsolódva, Munkácsy talán legnagyobb „világsikerének” művészettörténeti összefüggéseit mutatom be. A Siralomház (1869) párizsi kiállítását és díjazását követően a Párizsban letelepedett Munkácsy személyét és újabb műveinek nyilvános bemutatóit a közönség és a kritikusok részéről is felfokozott, nemzetközi érdeklődés kísérte. Legnagyobb sikerét azonban kétségkívül a Krisztus Pilátus előtt (1881) című monumentális festményével aratta. A mű átütő pszichológiai hatását, amennyire ez utólag, a ránk maradt forrásokból kikövetkeztethető, a kortársakat lenyűgöző „realizmusának” köszönhette. Nem Munkácsy „találta fel” a realista módon szcenírozott és megfestett biblikus képeket, de ő lett a 19. század utolsó harmadában igen népszerű képtípus világszerte legelismertebb alkotója. Az 1881-ben megkezdett monumentális biblikus sorozat utóbb „trilógiává” bővült (Golgota, 1884, Ecce Homo, 1896). Előadásomban nemcsak Munkácsy biblikus műveit elemzem, hanem azokat a 19. századi, egymással is versengő „realista” biblikus festményeket is bemutatom, amelyek ismerete hozzásegíthet minket a Munkácsy-művek művészettörténeti helyének árnyaltabb megértéséhez. - Gosztonyi Ferenc
Mecénásoknak és Pártolóknak: 3000 Ft/fő
Hírlevél feliratkozóknak, külsősöknek: 8500 Ft/fő